Новини

Засідання навчально-методичної ради Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Вінницькій області

Відповідно до плану роботи НМЦ ПТО   30  жовтня  2020 року відбулось чергове засідання навчально-методичної ради  Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Вінницькій  області. Зважаючи на епідемічну ситуацію, засідання відбулося у очно-дистанційному форматі, а саме: у конференцзалі  НМЦ були присутні лише члени методичної ради, які є працівниками Центру, решта –  запрошені та члени ради мали змогу долучитися до конференції у дистанційному режимі. 

Відкрив засідання голова навчально-методичної ради, кандидат юридичних наук, доцент, директор Центру Дорош Василь Степанович. У вступному слові він оголосив питання порядку денного, зосередив увагу  щодо подальшого спрямування діяльності Центру  на  модернізацію  науково-методичного  та інформаційного  забезпечення   закладів професійної (професійно-технічної) освіти, організацію методичного супроводу  дистанційної та змішаної форми  освітнього процесу, окреслив перспективи діяльності ради.

На даному засіданні було  запропоновано до розгляду 5 проєктів рішень. Зокрема,  три  із запропонованих питань стосувались  узагальнення та схвалення перспективного педагогічного досвіду: заступника директора з навчальної роботи ДНЗ «Вище професійне училище №7 м. Вінниці» Бартко Алли Едмундівни за темою  «Методична робота як засіб підвищення професійної компетентності педагогів ЗП(ПТ)О. Організація та керівництво» (узагальнював  методист       НМЦ ПТО Марчук Василь Анатолійович), майстра виробничого навчання ДПТНЗ  «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг»  Козак Олени Олександрівни на тему «Система роботи зі здобувачами освіти при підготовці до конкурсів  професійної майстерності» (представляла Мартинюк Олена  Миколаївна, методист НМЦ ПТО) і викладача математики ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище» Капітанчук  Валентини Олександрівни на тему «Формування ключових компетентностей учнів на уроках математики шляхом використання елементів інтерактивних технологій навчання» (вивчала Ткачук Ганна Едуардівна, методист НМЦ ПТО).

Також члени методичної ради заслухали та обговорили  інформацію Латуші Наталії Василівни, кандидата педагогічних наук,  методиста НМЦ  ПТО,  щодозатвердження до друку статей  вісімнадцятого  номера  збірника науково-методичних праць «Вісник професійно-технічної освіти Вінниччини».

Про участь закладів професійної (професійно-технічної) освіти Вінницької області у міжнародних виставках «Сучасні заклади освіти – 2020» та «Інноватика в сучасній освіті» доповіла  Ткачук Ганна Едуардівна, методист НМЦ  ПТО.

На засіданні панувала робоча, творча атмосфера. Члени методичної ради жваво обговорювали проєкти рішень та вносили  пропозиції й корективи, висловлювали побажання. Виступили та    відзначили  якісну підготовку засідання  та досить змістовний розгляд  запланованих питань, охарактеризували їх актуальність у розвитку  професійної (професійно-технічної) освіти  члени методичної ради: заступник директора ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище» Корженко С.Г.,  начальник Вінницького обласного відділення  Комітету з фізичного виховання  та спорту  МОНУ  Бочарьов Г.Г., заступник директора Вищого професійно-технічного училища №41 м. Тульчина Зав’ялова Е.П. та директор ДПТНЗ «Козятинське міжрегіональне вище професійне  училище залізничного транспорту» Стецюк А.О.

Всі із запропонованих до розгляду  проєктів рішень були взяті за основу одноголосно.

Обмін досвідом роботи викладачів української мови та літератури в умовах пандемії

29 жовтня   2020 року   Навчально методичним центром професійно-технічної освіти у Вінницькій області  проведено онлайн-засідання обласної  секції викладачів української мови  та літератури закладів професійної (професійно-технічної) освіти  на  тему: «Впровадження елементів дистанційного та змішаного навчання під час викладання української мови та літератури у  ЗП(ПТ)О: моделі, технології, перспективи.

Із вступним словом виступив директор НМЦ ПТО у Вінницькій області Дорош Василь Степанович.

У ході проведення секції   обговорювались  питання  організації дистанційного навчання у ЗП(ПТ)О,  особливості  проведення державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання з української мови у 2020-2021 навчальному році та структура сертифікаційних робіт (з української мови, української мови та літератури),  – Бабіч Т.Ф., методист НМЦ ПТО у Вінницькій області.

Досвідом роботи з  використання технологій дистанційного навчання під час організації освітнього процесу в умовах пандемії  поділились

Гудз Роман Богданович, викладач української мови та літератури Зозівського професійного аграрного ліцею Вінницької області:  «Методика вивчення української мови та літератури у ЗП(ПТ)О з використанням технологій дистанційного навчання»;

Лобанова Ольга Миколаївн., викладач української мови та літератури Вищого професійного училища №41 м. Тульчина: «Особливості організації дистанційного навчання в освітньому закладі. З досвіду викладання  української мови та літератури»;

Ластівка  Ірина Володимирівна, викладач української мови та літератури ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище»: «Дистанційні та змішані форми навчання на уроках української мови та літератури»;

Бамбура Тетяна Василівна,  викладач української мови та літератури ДНЗ «Центр професійно-технічної освіти  №1 м. Вінниці»: «Методика впровадження  веб-квестів під час  здійснення освітнього процесу  у період карантину».

Підсумки Всеукраїнського конкурсу WorldSkills Ukraine 2020

13 жовтня 2020 року в режимі онлайн відбулось підведення підсумків та нагородження переможців Всеукраїнського конкурсу «WorldSkills Ukraine».

         Вітаємо призерів конкурсу – представників Вінницької області.

ІІ місце у конкурсних змаганнях з компетенції «Токарні роботи» посів

Вадим Гольчевський, майстер виробничого навчання, випускник державного навчального закладу «Центр професійно-технічної освіти №1 м.Вінниці».

         ІІ місце у конкурсі з компетенції «Перукарське мистецтво» виборов Дмитро Бойко, працівник Barbershop «The Grand», випускник державного професійно-технічного навчального закладу «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг».

         Висловлюємо подяку адміністрації та педагогічним колективам вищезазначених закладів за професіоналізм, навчання, виховання, досягнуті успіхи у підготовці кваліфікованих робітників.

         Від щирого серця бажаємо нашим призерам нових творчих досягнень та професійних успіхів.

Вінниччина пишається Вами.

Участь закладів професійної (професійно-технічної) освіти Вінниччини у Дванадцятій міжнародній виставці «Інноватика в сучасній освіті»

12-14 жовтня 2020 року відбувається Дванадцята міжнародна виставка «Інноватика в сучасній освіті» й виставка освіти за кордоном «WorldEdu» вперше за дванадцять років у змішаному форматі (онлайн, дистанційно, заочно) в зв’язку з погіршенням епідеміологічної ситуації в Україні.

Організовує виставку Компанія «Виставковий Світ» за інформаційної та методично-організаційної підтримки Міністерства освіти і науки України та Національної академії педагогічних наук України.

Для учасників виставки були проведені виставкові конкурси «Лідер інновацій в освіті», «Видатні наукові досягнення в освіті» й конкурси з 7-ми тематичних номінацій. На конкурси подано 212 робіт. Експертну оцінку якості робіт проводили науковці й фахівці відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту професійної освіти Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, Інституту інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України.

Заклади професійної (професійно-технічної) освіти Вінницької області на високому рівні представили свої здобутки на освітянському форумі. Почесного звання «Лідер інновацій в освіті» Державний навчальний заклад «Центр професійно-технічної освіти № 1 м. Вінниці». А переможці конкурсу з тематичних номінацій були нагороджені золотими, срібними й бронзовими медалями.

Золоті медалі:

  1. Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Вінницькій області

Номінація: «Організаційні, педагогічні й методичні засади побудови престижної та сучасної професійної освіти»

Тема: «Діяльність регіональної методичної служби як умова забезпечення розвитку професійної освіти»

  • ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище»

Номінація: «Інноваційна діяльність закладів освіти як важливий фактор забезпечення якості освіти»

Тема: «Лабораторія мережевої та інформаційної безпеки навчально-практичного центру сучасних ІТ технологій ДПТНЗ «Вінницьке ВМВПУ»»

  • ДПТНЗ «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг»

Номінація: «Нова українська школа: інновації у формуванні здорової дитини»

Тема: «Інноваційна інтерпретація фізичної культури в контексті забезпечення здорового способу життя»

  • ДПТНЗ «Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту»

Номінація: «Інновації з підвищення якості вивчення природничо-математичних дисциплін у закладах освіти»

Тема: «Система упровадження інноваційних засобів навчання в процес вивчення природничо-математичних дисциплін ДПТНЗ «Козятинське МВПУЗТ»»

  • ДПТНЗ «Мазурівський аграрний центр професійно-технічної освіти»

Номінація: «Упровадження цифрових технологій в освітній процес закладів освіти»

Тема: «Використання цифрових інструментів для розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти закладу професійної (професійно-технічної) освіти»

  • Вище художнє професійно-технічне училище № 5 м. Вінниці

Номінація: «Інновації у створенні й упровадженні системи дистанційного навчання в умовах сучасних викликів»

Тема: «Інновації у створенні й упровадженні системи змішаного та дистанційного навчання в умовах сучасних викликів у Вище художнє професійно-технічне училище № 5 м. Вінниці»

Срібні медалі:

  1. ДПТНЗ «Жмеринське вище професійне училище»

Номінація: «Інноваційна діяльність закладів освіти як важливий фактор забезпечення якості освіти»

Тема: «Інноваційні підходиу професійній підготовці залізничних професій у Жмеринському вищому професійному училищі»

  • ДНЗ «Вінницький центр професійно-технічної освіти технологій та дизайну»

Номінація: «Інноваційна діяльність закладів освіти як важливий фактор забезпечення якості освіти»

Тема: «Формування професійної комунікативної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників сфери послуг на основі мультидисциплінарного підходу до організації освітнього процесу»

  • ДНЗ «Вище професійне училище № 7 м. Вінниці»

Номінація: «Інноваційна діяльність закладів освіти як важливий фактор забезпечення якості освіти»

Тема: «Дослідницько-діагностична діяльність Державного навченого закладу «Вище професійне училище №7 м. Вінниці» в напрямку модернізації навчально-матеріальної бази з професії «Електрогазозварник»»

  • Вище професійне училище №11 м. Вінниці

Номінація: «Інновації у створенні й упровадженні системи дистанційного навчання в умовах сучасних викликів освіти»

Тема: «Впровадження у навчальний процес закладів професійної (професійно-технічної) освіти системи дистанційного навчання при підготовці кваліфікованих робітників»

Тренінгова програма для молоді Skillslab

Агенція регіонального розвитку розпочинає набір на тренінгову програму «SkillsLab: власна справа» для молоді, яка хоче започаткувати власну справу.

Про що? «Skillslab: власна справа» – це тренінгова програма, спрямована на розвиток та вдосконалення навичок, які є необхідними для успішної реалізації бізнесу. Програма надасть знання щодо особливостей запуску власного бізнесу, фінансових питань при започаткуванні підприємницької діяльності, основ написання бізнес-плану, а також навичок формування маркетингової стратегії та презентації продукту.

Для кого? – Молодь 16-35 років: студенти та випускники училищ, коледжів та університетів, які готові започаткувати власну справу.

Коли та де? – у понеділок та четвер з 02- листопада до 26 листопада з 17:30 до 19:30 на платформі GooglеMeet.

Формат? онлайн

Як взяти участь? Заповни до 28 жовтня 2020 року онлайн форму https://docs.google.com/forms/d/1-mIF0l1mUobA6utMhc_FFR3OZxKTIQW1KoNizSlo9Jc/edit

Вартість участі? Участь у програмі безкоштовна за умови попередньої реєстрації.

«Skillslab: власна справа» розроблена Центром “Розвиток КСВ” та Фондом ООН у галузі народонаселення за підтримки Міністерства молоді та спорту України та впроваджуватиметься Агенцією регіонального розвитку Вінницької області. 

У разі виникнення запитань звертайся до координатора Олени на електронну адресу ardvin.org@gmail.com

Участь команди закладів професійної (професійно-технічної) освіти Вінницької області у ІІ (фінальному) етапі Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності «WorldSkills Ukraine»

Відповідно до Положення про Всеукраїнський конкурс професійної майстерності «WorldSkills Ukraine», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16 липня 2019 року №984 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 13 серпня 2019 року за №908/33879, листа Міністерства освіти і науки України від 03 вересня 2020 року №1/9-508 «Щодо проведення ІІ (фінального) етапу Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності «WorldSkills Ukraine» у 2020 році» та з метою популяризації робітничих професій, професійної орієнтації молоді, інтеграції професійної освіти до світового освітнього простору представники професійної освіти Вінницької області з 29 вересня по 8 жовтня брали участь у ІІ (фінальному) етапі Всеукраїнського конкурсу.

Усі конкурсанти були переможцями І (відбіркового) етапу конкурсу, який відбувся за наказом Департаменту освіти і науки Вінницької облдержадміністрації 20 листопада 2019 року.

29 – 30 вересня 2020 року на базі Маріупольського вищого металургійного професійного училища Донецької області відбулись конкурсні змагання з компетенції «Токарні роботи», учасником яких був випускник державного навчального закладу «Центр професійно-технічної освіти №1 м. Вінниці»  Гольчевський Вадим. Завдання конкурсу полягало у виготовленні деталі «Штуцер»  з проточенням по зовнішнім поверхням, нарізанням різьби різцем та утворенням отвору,  використовуючи набір необхідних різальних та вимірювальних інструментів і обладнання.

30 вересня 2020 року на базі цього ж навчального закладу м. Маріуполь у змаганнях з компетенції «Слюсарні роботи» брав участь випускник  державного   навчального   закладу  «Центр  професійно-технічної освіти  №1

м. Вінниці»  Глух Олексій. Учасник виготовляв чотири секції деталі «Пластина» з наданої заготовки із складною розміткою, утворенням отворів різного діаметру та нарізанням в них різьби,  використовуючи необхідні інструменти і матеріали.

7 – 8 жовтня 2020 року на базі державного навчального закладу «Запорізький    політехнічний     центр   професійно-технічної    освіти»

м. Запоріжжя у конкурсних змаганнях з компетенції «Зварювальні роботи» свою фахову майстерність демонстрував Табуровський Василь, випускник Вищого професійного училища № 42 м. Погребище Вінницької області. Відповідно до умов конкурсу учасник виконував зварювання двох стикових з’єднань пластин з низьковуглецевої  сталі на одному зразку двома методами зварювання: 111 і 135.

         8   жовтня   2020  року   на   базі   Арт   Академії   сучасного   мистецтва

ім. Сальвадора Далі м. Києва відбувся ІІ етап Всеукраїнського конкурсу з компетенції «Перукарське мистецтво», в якому брав участь випускник державного професійно-технічного навчального закладу «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг» Бойко Дмитро. Учасник виконував чоловічу салонну стрижку і укладання волосся. Модуль конкурсного завдання базувався на вміннях та навичках, отриманих під час опанування професії  «Перукар (перукар-модельєр)».

         8 жовтня 2020 року у професійних змаганнях з компетенції «Експлуатація та обслуговування залізничного транспорту», які проводились на базі державного навчального закладу «Запорізький політехнічний  центр професійно-технічної освіти» м. Запоріжжя, брав участь випускник державного навчального закладу «Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту» Березовський Денис.

Відповідно до умов конкурсу учасники виконували :

– збирання крана машиніста ум № 254 системи гальм локомотива з регулюванням тиску та його розбирання;

–   збирання та розбирання автозчепного пристрою;

–  збирання та розбирання клапанної коробки компресора КТ-6 (КТ-7);

– встановлення стрічки та писців у швидкостемір 3СЛ-2М, встановлення поточного часу та розшифрування швидкостемірної стрічки .

Оцінювали професійні вміння і навички конкурсантів експерти та журі в складі досвідчених фахівців, представників підприємств – замовників робітничих кадрів.

Всі конкурсанти нагороджені Дипломами учасників ІІ (фінального) етапу Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності «WorldSkills Ukraine» та цінними подарунками.

13 жовтня 2020 року відбудеться онлайн – підведення підсумків Конкурсу та оголошення переможців.

Вітаємо команду професійної (професійно-технічної) освіти Вінниччини з участю у Всеукраїнському конкурсі, зичимо творчого натхнення та нових професійних звершень.

До 80-річного ювілею державної системи професійно-технічної освіти України

Прийміть наші найщиріші Вітання  з нагоди  професійного свята  –  Дня працівника освіти  та ювілейної  80-ї  річниці  створення державної системи  професійно-технічної освіти України.

Від щирого серця  бажаємо Вам міцного здоров’я, невичерпної енергії, творчих успіхів, подальших професійних досягнень. Нехай плоди Вашої повсякденної праці стануть потужним стимулом подальшого професійного зростання і рушійною силою прогресивного поступу освітянської галузі.

Онлайн нарада щодо окремих питань організації освітнього процесу у ЗП(ПТ)О Вінницької області

29 вересня 2020 року, відповідно до плану роботи НМЦ ПТО у Вінницькій області на 2020 рік,  на платформі ZOOM відбулась онлайн нарада щодо окремих питань організації освітнього процесу у ЗП(ПТ)О Вінницької області.

Зі вступним словом виступив директор НМЦ ПТО у Вінницькій області Дорош Василь Степанович, який привітав учасників онлайн наради та ознайомив із порядком денним.  Про особливості питань атестації та курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, процедурою замовлення учнівських квитків та документів про освіту, а також з вимогами до підготовки статей до друку в збірнику науково-методичних праць «Вісник професійно-технічної освіти Вінниччини поінформувала заступник директора з навчальної роботи НМЦ ПТО у Вінницькій області Мусій Лілія Валеріївна. Під час онлайн наради методист НМЦ ПТО у Вінницькій області Бабіч Тетяна Федорівна ознайомила учасників з новими вимогами щодо підготовки та проведення ДПА у формі ЗНО в 2021 році.

До участі були запрошені методисти,  відповідальні особи за проведення ДПА в формі ЗНО та замовлення документів.

Дякуємо всім учасникам онлайн наради за плідну співпрацю.

ІІ етап Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності серед здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти з професії «Штукатур»

Відповідно до наказу Департаменту освіти і науки Вінницької облдержадміністрації від 07.09.2020 року №238 22 вересня 2020 року на базі навчально-практичного центру з професії “Реставратор декоративно-художніх фарбувань. Маляр”  вищого художнього професійно-технічного училища №5 м. Вінниці відбувся ІІ етап Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності серед здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти з професії “Штукатур”.

Конкурс складався з теоретичного і практичного турів. У теоретичному турі  учасники виконували тестові завдання з предметів: «Технологія штукатурних робіт», «Матеріалознавство», «Охорона праці»,  «Будівельне креслення», «Електротехніка». Практичний тур полягав у виконанні декоративної штукатурки «Короїд». Поза конкурсом учасники виконували декоративну штукатурку «Мозаїчна».

Роботу учасників оцінювало висококваліфіковане журі: Шевчук Л.В., викладач спецдисциплін Вінницького коледжу будівництва і архітектури КНУБА (голова журі), Романченко В.Д., виконроб ТОВ БК «СТАМ», Червонецький В.П., директор ФОП «Червонецький В.П».

Перемогу у конкурсі здобув учень ВХПТУ №5 м. Вінниці – Смик Владислав (майстер в/н Бурак Л.В., викладач спеціальних дисциплін Пеньковий А.М.), 2 місце посів учень ДНЗ «Крижопільський професійний будівельний ліцей» Барахович Руслан (майстер в/н Швець Б.А., викладач спеціальних дисциплін Русіна Л.В.), 3 місце розділили учень ДНЗ “ВПУ №7 м.Вінниці” Турчак Валентин (майстер в/н Степанюк Г.М., викладач спеціальних дисциплін Гулько С.В.)  та учень ДНЗ «Барський професійний будівельний ліцей Куций Олексій (майстер в/н Шиндилюк Л.М., викладач спеціальних дисциплін Рівненко Г.В.)  

Переможець  та призери конкурсу були нагороджені дипломами Департаменту освіти і науки облдержадміністрації та цінними подарунками. Учасники конкурсу, які не зайняли призових місць, були відзначені грамотами Департаменту освіти і науки та одержали пам’ятні подарунки.

ЗНО-2021: ОНОВЛЕНІ СЕРТИФІКАЦІЙНІ РОБОТИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ

        У  2021 році учасники Зовнішнього незалежного оцінювання зможуть пройти тестування з п’яти навчальних предметів. Водночас, державна підсумкова атестація буде обов’язковою з української мови, математики, історії України або іноземної мови. Про це  повідомила заступниця директора Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна Вакуленко.  У 2020 році учасники могли пройти тестування не більш як з чотирьох навчальних предметів.

       Суттєво змінилась ситуація з Державною підсумковою  атестацією. ДПА у цьому році  здобувачів повної загальної середньої освіти буде з трьох предметів, а також одного з навчального предмета на вибір.

       Відтак випускники, які завершують у 2021 році здобуття повної загальної середньої освіти та/або планують вступати до закладів вищої освіти, матимуть можливість самостійно обирати, яку саме роботу виконуватимуть під час ЗНО:

  • сертифікаційну роботу з української мови, яка міститиме лише завдання з української мови, а саме 39 завдань закритих форм (з вибором відповіді або на встановлення відповідності) та 1 завдання відкритої форми на надання розгорнутої письмової відповіді;
  • сертифікаційну роботу з української мови та літератури, яка міститиме як завдання з української мови, так і з української літератури, а саме  24 завдання з української літератури та 39 – з української мови закритих форм (з вибором відповіді та на встановлення відповідності), а також 4 завдання з української мови відкритих форм з наданням письмової відповіді, зокрема 3 завдання, які передбачають надання короткої письмової відповіді, та 1 завдання, яке передбачає надання розгорнутої письмової відповіді.

      Cільними для обох варіантів сертифікаційних робіт (тестів) є 39 завдань закритих форм та 1 завдання відкритої форми на надання розгорнутої відповіді з української мови. Результати виконання цих завдань будуть зараховані як результати державної підсумкової атестації з української мови. Для прийому до закладів вищої освіти зараховуватимуться результати  виконання відповідно або всіх завдань сертифікаційної роботи (тесту) з української мови, або всіх завдань сертифікаційної роботи з української мови та літератури.

       У кожному конкретному випадку вибір учасника того чи того варіанта сертифікаційної роботи для виконання під час ЗНО залежатиме від того, на яку спеціальність (спеціальності) він / вона планує вступати до закладу вищої освіти. Перелік спеціальностей, для вступу на які необхідним буде виконання того чи того варіанта сертифікаційної роботи (тесту), буде визначено в «Умовах прийому на навчання до закладів вищої освіти України у 2021 році».

Щодо особливостей оновлених сертифікаційних робіт

      Зміст сертифікаційних робіт визначатиметься Програмою зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання з української мови і літератури, затвердженою Міністерством освіти і науки України.

      Найприкметнішою рисою обох сертифікаційних робіт є їхня помітна переорієнтація на оцінювання компетентностей учасників – мовленнєвої та літературної. На рівні закритих тестових завдань з української мови це виявляється, зокрема, у тому, що левова їх частка стала контекстними – такими, що спрямовані на виявлення здатності учасника / учасниці працювати не з «абстрагованими» мовними одиницями чи явищами, а з їхніми реалізаціями в межах різних за обсягом контекстів. У випадку з українською літературою орієнтація сертифікаційної роботи на компетентності реалізувалася, серед іншого, у включені завдань до незнайомого художнього тексту.

     Однією з основних новацій, якими позначено сертифікаційну роботу з української мови та літератури і яка засвідчує зміщення акцентів у бік оцінювання компетентності учасників / учасниць, є введення тестових завдань відкритої форми, які передбачають надання короткої (від одного до кількох речень) відповіді на питання, що стосуються одного тексту або кількох тематично пов’язаних текстів. Варто зауважити, що подібні завдання вже з’являлися в тесті з української мови та літератури, зокрема в тесті ЗНО-2015. Уже тоді вони засвідчили свою валідність для оцінювання когнітивних навичок високого рівня – аналізу, синтезу, оцінювання (за таксономією Блума), а тому повернення до них стало цілком мотивованим з огляду на компетентнісну спрямованість оновленого тесту.

      Крім означеної новації,  на учасників ЗНО наступних років чекає ще одне важливе нововведення. Воно стосується тестового завдання, яке передбачає створення розгорнутої письмової відповіді. Учасникам, які складали ЗНО в попередні роки, подібне тестове завдання відоме під назвою «Власне висловлення». Упродовж більш ніж десяти попередніх років проведення ЗНО це тестове завдання залишалося майже незмінним і передбачало створення учасниками лише одного специфічного різновиду тексту – власного висловлення. Таке тривале «життя» тестового завдання одного-єдиного формату спричинило до того, що відповідне завдання поступово почало втрачати свою цінність як інформативний елемент цілісного тестового інструмента оцінювання. Це виявлялося, зокрема, у тому, що учасники тестування, замість створювати дійсно власні висловлення, тобто оригінальні, глибокі за змістом, стрункі за формою тексти-доведення власної позиції стосовно тих чи тих актуальних питань, найчастіше продукували примітивні, часто позбавлені живої думки й прозорої логічності шаблонні псевдотексти. З огляду на це було прийнято рішення про розширення діапазону різновидів текстів, створення яких може бути в майбутньому запропоноване учасникам як тестове завдання відкритої форми на надання розгорнутої відповіді. Додаткову інформацію про подібні завдання Український центр оцінювання якості освіти оприлюднить упродовж року. Принагідно ж варто зауважити, що в демонстраційному варіанті сертифікаційної роботи, який оприлюднено як модель для ЗНО-2021, тестове завдання на надання розгорнутої письмової відповіді поки що має типові ознаки завдань на створення власного висловлення. Однак уважний погляд на завдання вже засвідчує певні відмінності, зокрема у формулюванні умови та специфіці стимульного матеріалу.

      Демонстраційні варіанти сертифікаційних робіт з української мови, з української мови і літератури розміщено на сторінці рубрики “ЗНО-2021“.