Моніторинг робочих методів
ЗМІСТ
- Вступ…………………………………………………………………………..……………2
- Інформаційно-аналітичні матеріали методиста
НМЦ ПТО у Вінницькій області Бабіч Т.Ф………………………….3-31 - Інформаційно-аналітичні матеріали методиста
НМЦ ПТО у Вінницькій області Глущенко Г.М…….…………..32-37 - Інформаційно-аналітичні матеріали методиста
НМЦ ПТО у Вінницькій області Западнової С.А……………….38-40 - Інформаційно-аналітичні матеріали методиста
НМЦ ПТО у Вінницькій області Латуші Н.В…………………..…41-42 - Інформаційно-аналітичні матеріали методиста
НМЦ ПТО у Вінницькій області Мазура В.А…………….……….43-47 - Інформаційно-аналітичні матеріали методиста
НМЦ ПТО у Вінницькій області Слічного Ю.О………………….48-53 - Інформаційно-аналітичні матеріали методиста
НМЦ ПТО у Вінницькій області Шуліки Н.І……………………..……54 - Інформаційно-аналітичні матеріали методиста-психолога
НМЦ ПТО у Вінницькій області Короленко Л.С…………………55-57
В умовах реформування системи освіти в Україні, у тому числі й професійно-технічної, винятково важливого значення набуває інформаційно-аналітичний супровід роботи методичних служб. Сьогодення вказує на важливість змін в освіті з традиційної на інноваційну, що спонукає професійно-технічну освіту до аналітичного обґрунтування діяльності навчально-методичних служб. Сучасні вимоги системи ПТО потребують не тільки постійного узагальнення але й аналітичної обробки і прозорого представлення опрацьованих матеріалів на обговорення навчальних закладів.
Суттєве ускладнення і збільшення обсягів функціональних обов’язків методистів Навчально-методичних центрів ПТО призвело до роботи зі значними масивами інформації. Проведення науково-грамотних моніторингів у ЗП(ПТ)О та вірний вибір «раціонального зерна» в інформаційному просторі, потребують аналізу результатів виконаної роботи з обов’язковим аналітичним узагальненням. Системний моніторинг у роботі методистів НМЦ ПТО є важливою складовою, яка вказує на важливість виконуваного процесу та потребує аналітичної обробки й відповідного комплексного висвітлення матеріалів.
Напрями діяльності методистів НМЦ ПТО у Вінницькій області вказують на необхідність розгляду інформації як стратегічного ресурсу, що гарантує принципово нові підходи до опрацювання статистичних даних, які сприяють формуванню гнучкої системи інформаційно-аналітичного забезпечення системи методичного супроводу ПТО та є фактором позитивного впливу на прийняття рішень у сфері розвитку ЗП(ПТ)О.
Так, інформаційно-аналітичним, редакційно-видавничим сектором проводилось узагальнення та аналітична обробка інформаційних матеріалів методистів НМЦ ПТО у Вінницькій області: Бабіч Т.Ф., Величко Н.О., Глущенко Г.М., Западнової С.А., Короленко Л.С., Мазура В.А., Мельник О.В., Латуші Н.І., Слічного Ю.О., Шуліки Н.І.
Інформаційно-аналітичні матеріали Бабіч Т.Ф.
Реєстрація учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти області у зовнішньому незалежному оцінюванні у 2017-2018 н/р.
Загальна кількість випускників
Загальна кількість випускників, які навчалися на базі ПСО
Загальна кількість випускників,
які отримали ПСО у ЗП(ПТ)О
Загальна кількість випускників,
які навчались і отримали ПСО у ЗП(ПТ)О
Загальна кількість випускників,
які зареєструвалися у ЗНО
Українська мова
Історія України
Математика
Фізика
Хімія
Біологія
Географія
Анлійська мова
Німецька мова
Участь випускників ЗП(ПТ)О у зовнішньому незалежному оцінюванні у
2017-2018 навчальному році
Українська мова
Математика
Біологія
Історія України
Географія
Фізика
Хімія
Англійська мова
Німецька мова
Іспанська мова
Динаміка результатів участі учнів ЗП(ПТ)О Вінницької області у Міжнародному мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка (переможці ІІІ етапу)
Назва училищ | |||||||
2011-2012 | 2012-2013 | 2013-2014 | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | ||
1. | ДПТНЗ “Жмеринське вище професійне училище” | 2 місце | 1 місце | 2 місце | 2 місце | ||
2. | ДНЗ «ЦПТО торгівлі та харчових технологій» | 3 місце | 3 місце | 3 місце | |||
3. | Заклад “Центр професійно-технічної освіти №1 м. Вінниці” | 3 місце | 3 місце | 1 місце | 2 місце | ||
4. | ДПТНЗ “Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище” | 1 місце | 1 місце | 1 місце | 2 місце | 2 місце | |
5. | Вище художнє професійно-технічне училище №5 м. Вінниця | 3 місце | 2 місце | 1 місце | 1 місце | 1 місце | |
6. | Браїлівський професійний ліцей | 3 місце | 2 місце | 3 місце | |||
7. | Вище професійне училище №7 м. Вінниця | 3 місце | 1 місце | 2 місце | |||
8. | Барський професійний будівельний ліцей Вінницької області | 3 місце | |||||
9. | Крижопільський професійний будівельний ліцей | ||||||
10. | Немирівський професійний ліцей | 3 місце | 3 місце | ||||
11. | Вище професійне училище №11 м. Вінниці | 3 місце | 3 місце | 3 місце | |||
12. | ДПТНЗ “Гніванський професійний ліцей імені двічі Героя Радянського Союзу Р.Я. Малиновського” | 3 місце | 3 місце | 3 місце | |||
13. | Професійно-технічне училище №14 смт. Вороновиця |
Назва училищ | |||||||
2011-2012 | 2012-2013 | 2013-2014 | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | ||
1. | ДПТНЗ “Жмеринське вище професійне училище” | 2 місце | 1 місце | 2 місце | 2 місце | ||
2. | ДНЗ «ЦПТО торгівлі та харчових технологій» | 3 місце | 3 місце | 3 місце | |||
3. | Заклад “Центр професійно-технічної освіти №1 м. Вінниці” | 3 місце | 3 місце | 1 місце | 2 місце | ||
4. | ДПТНЗ “Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище” | 1 місце | 1 місце | 1 місце | 2 місце | 2 місце | |
5. | Вище художнє професійно-технічне училище №5 м. Вінниця | 3 місце | 2 місце | 1 місце | 1 місце | 1 місце | |
6. | Браїлівський професійний ліцей | 3 місце | 2 місце | 3 місце | |||
7. | Вище професійне училище №7 м. Вінниця | 3 місце | 1 місце | 2 місце | |||
8. | Барський професійний будівельний ліцей Вінницької області | 3 місце | |||||
9. | Крижопільський професійний будівельний ліцей | ||||||
10. | Немирівський професійний ліцей | 3 місце | 3 місце | ||||
11. | Вище професійне училище №11 м. Вінниці | 3 місце | 3 місце | 3 місце | |||
12. | ДПТНЗ “Гніванський професійний ліцей імені двічі Героя Радянського Союзу Р.Я. Малиновського” | 3 місце | 3 місце | 3 місце | |||
13. | Професійно-технічне училище №14 смт. Вороновиця |
Участь учнів ЗП(ПТ)О у Міжнародному конкурсі з української мови імені Петра Яцика (переможці ІІІ етапу).
Назва училищ | |||||||
2011-2012 | 2012-2013 | 2013-2014 | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | ||
1. | ДПТНЗ “Жмеринське вище професійне училище” | 3 місце | 3 місце | 3 місце | 3 місце | ||
2. | ДНЗ «ЦПТО торгівлі та харчових технологій» | 3 місце | 3 місце | ||||
3. | Заклад “Центр професійно-технічної освіти №1 м. Вінниці” | 2 місце | 3 місце | ||||
4. | ДПТНЗ “Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище” | 1 місце | 1 місце | 3 місце | 3 місце | 3 місце | 3 місце |
5. | Вище художнє професійно-технічне училище №5 м. Вінниця | 3 місце | 3 місце | 1 місце | 3 місце | 2 місце | 2 місце |
6. | Браїлівський професійний ліцей | 3 місце | 3 місце | 3 місце | |||
7. | Вище професійне училище №7 м. Вінниця | 3 місце | 3 місце | 3 місце | 3 місце | 3 місце | |
8. | Барський професійний будівельний ліцей Вінницької області | 3 місце | |||||
9. | Крижопільський професійний будівельний ліцей | ||||||
10. | Немирівський професійний ліцей | 3 місце | 3 місце | 2 місце | |||
11. | Вище професійне училище №11 м. Вінниці | 2 місце | 2 місце | 3 місце | 1 місце | ||
12. | ДПТНЗ “Гніванський професійний ліцей імені двічі Героя Радянського Союзу Р.Я. Малиновського” | 2 місце | 3 місце | 3 місце | |||
13. | Професійно-технічне училище №14 смт. Вороновиця | ||||||
14. | ДПТНЗ “Вінницький центр професійно-технічної освіти технологій та дизайну” | 3 місце | 2 місце | 2 місце | 1 місце | ||
15. | ДПТНЗ “Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту” | 2 місце | 2 місце | 2 місце | 3 місце | 2 місце | |
16. | ДПТНЗ “Вінницьке вище професійне училище сфери послуг” | 1 місце | 1 місце | 2 місце | 1 місце | 1 місце | |
17. | Професійний ліцей сфери послуг м. Хмільник | 3 місце | 3 місце | ||||
18. | Професійно-технічне училище №21 м. Калинівка | ||||||
19. | Заболотненське вище професійне училище №31 ім. Д.К. Заболотного | 1 місце | 3 місце | 3 місце | |||
20. | ДНЗ «Гущинецьке вище професійне училище» | 1 місце | |||||
21. | Зозівський професійний аграрний ліцей Вінницької області | 3 місце | |||||
22. | Кузьминецький професійний аграрний ліцей Вінницької області | 3 місце | 3 місце | ||||
23. | Професійно-технічне училище №35 Вінницької області Чечельницького району с. Ольгопіль | 2 місце | 2 місце | 3 місце | |||
24. | Михайловецький професійний аграрний ліцей | ||||||
25. | Теплицький професійний аграрний ліцей Вінницької області | 3 місце | |||||
26. | ДПТНЗ “Мазурівський аграрний центр професійно-технічної освіти” | 2 місце | 2 місце | ||||
27. | Комаргородський професійний аграрний ліцей Вінницької області | ||||||
28. | ДПТНЗ “Хмільницький аграрний центр професійно-технічної освіти” | 2 місце | 3 місце | ||||
29. | Вище професійне училище №41 м. Тульчина | 3 місце | 3 місце | 2 місце | 2 місце | 2 місце |
Необхідно зазначити, що результати вищезазначених моніторингів вказують на :
- доцільність збільшення кількості годин на вивчення української мови;
- впровадження фіксації не тільки кількості поданих заяв на ЗНО, але й доповнення їх інформації про результативність здачі ЗНО.
Інформаційно-аналітичні матеріали Глущенко Г.М.
Участь у виставках «Інноватика в освіті України» і «Сучасні навчальні заклади» ЗП(ПТ)О Вінницької області за 2010-2018 роки.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Іноватика в освіті України | 8 | 7 | 9 | 0 | 0 | 0 | 11 | 11 | 15 |
Сучасні навчальні заклади | 13 | 10 | 11 | 12 | 10 | 16 | 31 | 30 | 30 |
Всього | 21 | 17 | 20 | 12 | 10 | 16 | 42 | 41 | 45 |
УЧАСТЬ У ВИСТАВКАХ.
Порівняльний аналіз участі ЗП(ПТ)О Вінницької області за 2011-2017 роки у конкурсі на отримання гранту
Дев’ята міжнародна виставка «Інноватика в сучасній освіті»
2017 рік
До оргкомітету Дев’ятої міжнародної виставки «Інноватика в сучасній освіті» для участі у конкурсі за тематичними номінаціями свої методичні напрацювання представили Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Вінницькій області та 15 закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
Своєчасно і організовано було здійснено доставку матеріалів і стендів для участі у виставці.
За рішенням оргкомітету Дев’ятої міжнародної виставки «Інноватика в сучасній освіті» у конкурсі інноваційних розробок переможцями з номінацій у фіналі визначено та нагороджено: за видатні науково-практичні досягнення в освіті у номінації «Електронний освітній ресурс» почесним званням Лауреата конкурсу:
- ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище»;
ДПТНЗ «Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту»; золотою медаллю та дипломом : Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Вінницькій області;ДПТНЗ «Мазурівський аграрний центр професійно-технічної освіти»;ДПТНЗ «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг»;ДНЗ «Центр професійно-технічної освіти №1 м. Вінниці»;Вище художнє професійно-технічне училище №5 м. Вінниця; срібною медаллю та дипломом: Вище професійне училище №11 м. Вінниці;ДНЗ «Професійний ліцей сфери послуг м. Хмільник»;Вище професійне училище №42 м. Погребище;ДПТНЗ «Жмеринське вище професійне училище». Дев’ята Міжнародна виставка «Сучасні заклади освіти -2018» До оргкомітету дев’ятої Міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти – 2018» для участі у конкурсі за тематичними номінаціями свої методичні напрацювання представили 30 закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Своєчасно і організовано було здійснено доставку матеріалів і стендів для участі у виставці. За рішенням оргкомітету дев’ятої Міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти – 2018», у конкурсі інноваційних розробок переможцями з номінацій у фіналі визначено та нагороджено: Гран-прі «Лідер сучасної освіти»: Вище професійне училище №42 м. Погребище Золотою медаллю: Вище професійне училище № 11 м. ВінниціПрофесійно-технічне училище №14 смт. Вороновиця ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище»ДНЗ «Немирівський професійний ліцей»Вище професійне училище № 41 м. ТульчинДПТНЗ «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг»ДПТНЗ «Жмеринське вище професійне училище»ДПТНЗ «Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту» Срібною медаллю: Теплицькмй професійний аграрний ліцей Бронзовою медаллю: ДНЗ «Крижопільський професійний будівельний ліцей»Вище професійне училище Львівського державного університету безпеки життєдіяльності (м. Вінниця). |
Участь у конкурсі на грант ЗП(ПТ)О Вінницької області за 2018 рік
До участі у конкурсі навчальними закладами було подано 35 проектів у чотирьох номінаціях: 19 проектів отримано від дошкільних, позашкільних, сільських та міських загальноосвітніх навчальних закладів, 8 проектів від закладів професійної (професійно-технічної) освіти, 5 проектів представили ВНЗ І-ІІ р.а., 3 проекти від ВНЗ ІІІ-ІV р.а. З 10 по 12 квітня 2018 року учасники презентували свої інноваційні розробки, аргументуючи їх економічний, соціальний ефект та практичну користь. Отримання гранту дасть їм змогу придбати необхідне обладнання щоб втілити в життя напрацьовані проекти та ідеї, відкрити нові можливості та перспективи для розвитку свого навчального закладу та інших закладів Вінницької області.
В номінації заклади пофесійної (професійно-технічної) освіти брали участь 8 закладів:
- Вище професійне училище №11 м.Вінниці «Розробка та впровадження в навчальний процес інноваційних технологій по обслуговуванню та ремонту електротранспорту для осіб з інвалідністю при підготовці кваліфікованих робітників за професіями “Слюсар з ремонту автомобілів”, “Електромеханік з ремонту та обслуговування лічильно-обчислювальних машин»;
- Вище професійне училище №41 м.Тульчина «Впровадження інформаційних технологій на уроках агрономії при вивченні електрофізичних методів передпосівної обробки насіння та активізації системи»;
- Вище професійне училище №42 м.Погребище «Покращення умов виробничої діяльності за рахунок використання альтернативних джерел енергії»
- Державний навчальний заклад “Вінницький центр професійно-технічної освіти технологій та дизайну” «Створення телекомунікаційного центру навчального закладу»
- «Державний навчальний заклад “Вінницький центр професійно-технічної освіти переробної промисловості” «Застосування інноваційних SMART-технологій для ефективного засвоєння знань учнями робітничих професій харчового спрямування»;
- Державний професійно-технічний навчальний заклад “Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище” «Портал професійної освіти Вінницької області»;
- Державний професійно-технічний навчальний заклад “Вінницьке вище професійне училище сфери послуг” «Створення інформаційно-ресурсного центру з енергоефективності та ресурсозберезженя»;
- Комаргородське вище професійне училище «Лінгафонний кабінет – крок до інтеграції в європейський освітній простір».
За рішенням експертної комісії присуджено:
І місце – Державний професійно-технічний навчальний заклад «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище» – «Портал професійної освіти Вінницької області» – 53 бали – 40,0 тис. грн.;
ІІ місце – Вище професійне училище № 11 м. Вінниці – «Розробка та впровадження в навчальний процес інноваційних технологій по обслуговуванню та ремонту електротранспорту для осіб з інвалідністю при підготовці кваліфікованих робітників за професіями «Слюсар з ремонту автомобілів», «Електромеханік з ремонту та обслуговування лічильно- обчислювальних машин» – 47 балів –30,0 тис. грн.;
ІІ місце – Вище професійне училище №41 м. Тульчина – «Впровадження інформаційних технологій на уроках агрономії при вивченні електрофізичних методів передпосівної обробки насіння та активізації системи фітохромів» – 47 балів – 30,0 тис. грн.;
ІІІ місце – Державний навчальний заклад ”Вінницький центр професійно- технічної освіти технологій та дизайну” – «Створення телекомунікаційного центру навчального закладу» – 45 балів – 20,0 тис. грн.;
ІІІ місце – Державний професійно-технічний навчальний заклад «Вінницьке професійне училище сфери послуг» – «Створення інформаційно-ресурсного центру з енергоефективності та ресурсозбереження» – 45 балів – 20,0 тис. грн.;
ІІІ місце – Державний навчальний заклад
«Вінницький центр професійно- технічної освіти переробної промисловості» –
«Застосування інноваційних SMART-технологій для ефективного засвоєння знань учнями робітничих професій
харчового спрямування» – 45 балів – 20,0 тис. грн.; Разом – 160,0 тис. грн.
Інформаційно-аналітичні матеріали Западнової С.А.
Участь ЗП(ПТ)О Вінницької області у Всеукраїнських конкурсах фахової майстерності з робітничих професій серед учнів ЗП(ПТ)О
Відповідно до наказів Департаменту освіти і науки ОДА №89 від 22.02.2018 року та №217 від 16.04.2018 року, на виконання наказу Міністерства освіти і науки України №419 від 25.04.2018 року, у 2017 – 2018 навчальному році Навчально-методичним центром були проведені ІІ (обласні) етапи Всеукраїнських конкурсів фахової майстерності серед учнів ЗП(ПТ)О з 5 робітничих професій: «Кравець», «Продавець продовольчих товарів», «Столяр будівельний», «Електрозварник ручного зварювання», «Муляр».
Мета конкурсів: сприяння підвищенню професійної майстерності учнів ЗП(ПТ)О, поглиблення та удосконалення знань з новітніх технологій, популяризація фахових здобутків, кращого виробничого досвіду.
З метою розробки умов, критеріїв оцінювання виконання учасниками конкурсних завдань та для узгодження порядку проведення конкурсів відбулись засідання обласних методичних секцій фахового спрямування, організовано роботу творчих груп в складі методистів НМЦ ПТО, педагогічних працівників навчальних закладів, роботодавців.
Для роботи в складі журі були запрошені висококваліфіковані фахівці – представники підприємств-замовників робітничих кадрів, викладачі та майстри виробничого навчання вищих навчальних закладів, ЗП(ПТ)О, учні яких не брали участі у відповідних конкурсах.
В ІІ етапах (обласних) конкурсів брали участь переможці І (училищних) етапів конкурсів.
Підсумки обласних етапів Всеукраїнських конкурсів.
20 березня 2018 року на базі ДНЗ «Вінницький ЦПТО технологій та дизайну» відбувся обласний конкурс серед учнів ЗП(ПТ)О з професії «Кравець». У конкурсі брали участь 6 учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти області, де здійснюється підготовка кваліфікованих робітників за професією «Кравець». На підставі протоколу журі за результатами конкурсу визначено переможцями:
І місце – Нідзельську А.С., ученицю ДНЗ «Вінницький ЦПТО технологій та дизайну»;
ІІ місце – Бабак Н,А, ученицю ДНЗ «ВПУ №7 м.Вінниці»;
ІІІ місце – Загоруйко А.О., ученицю ДНЗ «Вінницький ЦПТО технологій та дизайну».
28 березня 2018 року на базі ДНЗ «Вінницький ЦПТО переробної промисловості» був проведений обласний конкурс з професії «Продавець продовольчих товарів». У конкурсі брали участь 6 учнів.
Призові місця розподілились таким чином:
І місце – Хребтій Л.В., учениця ДПТНЗ «Вінницьке МВПУ» ;
ІІ місце – Джаппарова А.Е., учениця ДНЗ «Вінницький ЦПТО переробної промисловості»;
ІІІ місце – Дяволюк М.О., учениця ДНЗ «Вінницький ЦПТО переробної промисловості»
11 квітня на базі ДНЗ «ВПУ №7 м.Вінниці» відбувся обласний конкурс фахової майстерності з професії «Муляр». У конкурсі брали участь 9 учнів ЗП(ПТ)О, де здійснюється підготовка кваліфікованих робітників за цим профілем. За рішенням журі конкурсу призові місця посіли:
І місце – Куліш О.А., учень ВХПТУ №5 м.Вінниці;
ІІ місце – Левицький Б, учень ДНЗ «ВПУ №7 м.Вінниці»;
ІІІ місце – Насобков М, учень ДПТНЗ «Хмільницький аграрний ЦПТО», Зозуля Наталія, учениця ДПТНЗ «Хмільницький аграрний центр професійно-технічної освіти».
18 квітня 2018 року на базі ДНЗ «Барський професійний будівельний ліцей» був проведений обласний конкурс фахової майстерності з професії «Столяр будівельний». У конкурсі брали участь 4 учні з закладів професійної (професійно-технічної) освіти області, де здійснюється підготовка кваліфікованих робітників за даною професією.
Призові місця розподілились таким чином:
І місце – Мельник П.В., учень ДНЗ «Барський професійний будівельний ліцей»;
ІІ місце – Степанков В.Г., учень ДНЗ «ВПУ №7 м.Вінниці»;
ІІІ місце – Котощук Т.М., учень ВХПТУ №5 м.Вінниці.
19 квітня на базі ВПУ №42 м.Погребище відбувся обласний конкурс з професії «Електрозварник ручного зварювання». Змагались представники 10 закладів професійної (професійно-технічної) освіти. На підставі протоколу журі за результатами конкурсу переможцями визначені:
І місце – Табуровський В.В., учень ВПУ №42 м.Погребище;
ІІ місце – Бондар Ю.М., учень ВХПТУ №5 м.Вінниці;
ІІІ місце – Язловецький В.В., учень ДНЗ «Немирівський професійний ліцей», Боярський І.В., учень ДНЗ «Барський професійний будівельний ліцей»..
Всі учасники конкурсів показали високий і достатній рівень практичних знань, умінь та навичок. Рівень теоретичної підготовки більшості учасників конкурсів був невисокий.
Переможці конкурсів були нагороджені дипломами Департаменту освіти і науки Вінницької облдержадміністрації.
Майстри виробничого навчання та викладачі ЗП(ПТ)О, які підготували переможців обласних конкурсів фахової майстерності, нагороджені грамотами Департаменту освіти і науки Вінницької облдержадміністрації.
Переможці обласних конкурсів взяли участь у ІІІ етапах Всеукраїнських конкурсів. Учень ВХПТУ №5 м.Вінниці Куліш О.А. посів ІI місце на ІІІ етапі Всеукраїнського конкурсу з професії «Муляр» та був нагороджений дипломом 2-го ступеню. За зайняте ІІІ місце у Всеукраїнському конкурсі з професії «Електрозварник ручного зварювання» дипломом 3-го ступеню нагороджений Табуровський В.В., учень ВПУ №42 м.Погребище. Решта представників регіону посіли відповідно:
- у конкурсі з професії «Кравець» – 7 місце;
- з професії «Продавець продовольчих товарів» – 7 місце;
- з професії «Столяр будівельний» – 9 місце.
Участь ЗП(ПТ)О Вінниччини у Всеукраїнському конкурсі «World skills Ukrain»
Враховуючи необхідність інтеграції професійної освіти України до світового освітнього простору, з метою виявлення та підтримки обдарованої молоді в системі професійно-технічної освіти, в місті Києві з 31 листопада по 02 грудня 2017 року відбувся Другий Всеукраїнський конкурс професійної майстерності «World skills Ukrain». Команду Вінницької області представляли 6 учнів, які взяли участь у конкурсі за професійними компетенціями: кондитерське мистецтво, кулінарне мистецтво, перукарське мистецтво, зварювальні роботи, облицювальні роботи, сантехніка та опалення.
Випускник
ВХПТУ №5 Дахновський Вадим зайняв ІІ місце в номінації «Сантехніка та
опалення»; учасниця з Козятинського МВПУ залізничного транспорту Сушко Тетяна
посіла ІІІ місце в номінації «Кондитерське мистецтво». Представники саме цих
двох навчальних закладів були призерами і в минулорічному конкурсі. Непогані
результати показали і решта учасників, хоча призових місць не зайняли. Три
представники наших ЗП(ПТ)О посіли 7 місця в номінаціях: «Зварювальні роботи»
(Погребищенське ВПУ №42), «Перукарське мистецтво» (Вінницький ЦПТО технологі та
дизайну) та «Облицювальні роботи» (ЦПТО №1 м.Вінниця).
Інформаційно-аналітичні матеріали Латуші Н.І.
Навчально-методичним центром профтехосвіти у Вінницькій області було здійснено курсове підвищення кваліфікації педагогічних працівників ЗП(ПТ)О.
Всього за період з (01.09.2017 – 31.12.2017)
Всього за період з
(01.01.2018 – 30.06.2018)
Всього за
2017-2018 н.р.
Інформаційно-аналітичні матеріали Мазура В.А.
Питання охорони праці завжди залишається актуальним для закладів професійної (професійно-технічної) освіти, адже є цілий ряд особливостей для кожного навчального закладу області де проводиться підготовка професій, які є складними та інтегрованими.
Відповідно до типового штатного розкладу, який діє з 1 вересня 2012р (наказ Міносвіти від 06.12.2010 р. № 1204), введена посада інженера з охорони праці у ЗП(ПТ)О.
Проте, ще для 7 навчальних закладів потрібно винайти можливість ввести дану штатну одиницю, а саме:
– ДНЗ «Барський професійний будівельний ліцей»;
– ДНЗ «Немирівський професійний ліцей»;
– ДНЗ «Крижопільський професійний будівельний ліцей»;
– Зозівський професійний аграрний ліцей.
– ПТУ № 14 смт. Вороновиця;
– Державний заклад (установа) Заболотненське ВПУ № 31;
– ДПТНЗ «Мазурівський АЦПТО».
На жаль, посада інженера з охорони праці носить ротаційний характер. У закладах професійної (професійно-технічної) освіти є новопризначені інженери з охорони праці: ДПТНЗ «Вінницьке МВПУ», ДНЗ «ЦПТО № 1
м. Вінниці», ВХПТУ № 5 м. Вінниці, ДПТНЗ «Козятинське МВПУЗТ».
У ДНЗ «ПТУ № 21 м. Калинівка» взагалі скорочено посаду інженера з охорони праці. У Гніванському професійному ліцеї відкрито штатну одиницю на посаду інженера з охорони праці, але ця посада досі залишилась вакантною.
В даному випадку функції інженерів з охорони праці здійснюють відповідальні особи відповідно до посадових обов’язків.
На жаль фінансування закладів з питань охорони праці здійснюється не в повному обсязі згідно вимог ст.19 Закону України «Про охорону праці», а саме, витрати на охорону праці мають становити не нижче 0.5% від фонду оплати праці за попередній рік.
У закладах розроблені тематичні куточки з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності, що служать наочною агітацією правил дорожнього руху, пожежної безпеки, правила поводження на воді та під час стихійного лиха, безпеці користування газом у побуті тощо. Як зразок слід відмітити оформлені куточки з охорони праці у ВПУ № 41 м. Тульчина та Барському професійному будівельному ліцеї, у ВПУ № 42 м. Погребище за професійним спрямуванням.
У ЗП(ПТ)О функціонують кабінети охорони праці та безпеки життєдіяльності, основними завданнями яких є навчання учнів, та працівників з питань охорони праці і БЖД, пропаганда безпечних та нешкідливих умов праці і позитивного досвіду щодо профілактики аварій, виробничого травматизму та професійних захворювань.
З метою впорядкування роботи з документацією із охорони праці, було проведено обласну секцію на тему: «Основні аспекти щодо правильного ведення документації з охорони праці» (ВПУ № 42 м.Погребище) .
Вивчаючи на місцях стан травматизму серед учнів, можна відмітити, що у переважній більшості навчальних закладів проводиться належна робота щодо попередження нещасних випадків, створення безпечних умов навчання та праці. Про що говорить значне зменшення травматизму під час навчально-виховного процесу та його стабілізація. Але не можна сказати теж саме про травматизм серед учнів у побуті.
Аналіз актів за формою Н-Н про нещасні випадки, що сталися з учнями ЗП (ПТ) О показує:
– 2015 р. – 3 випадки
– 2016 р. – 4 випадки.
– 2017 р. – 5 випадків
За 6 місяців 2018 року зареєстровано лише один нещасний випадок (ВПУ
№ 7 м. Вінниці).
Серед основних причин – заняття з фізичної культури, поведінка учнів під час перерв, загибель на воді, ДТП, нехтування правилами безпеки у навчально-виробничих майстернях, кабінетах тощо. Власна необережність учнів не аби як впливає на їх безпеку життя. Порівняльний аналіз випадків травматизму учасників навчально-виховного процесу за останні 3 роки показує, що не зберігається позитивна тенденція, що засвідчує дієвість відповідної роботи навчальних закладів з питання профілактики та запобігання травматизму. Хочу звернути увагу що зросли випадки побутового травматизму( 3 учні) , тому посилення роботи з профілактики нещасних випадків перед виходом учнів на канікули потребує посиленої уваги з боку класних керівників.
В 2017 році травматизм працівників пов’язаний з виробництвом -1 чол.
( 2015р. – 3 чол., 2016р.- 0 чол). Спостерігається тенденція до зниження травмування працівників ЗП (ПТ) О.
Проте у побуті за 2016 рік травмовано 7 працівників, за 2017 – 5 працівників (2015 р.- 6).
Стався смертельний випадок з охоронником – ДПТНЗ «ВПУ сфери послуг» у червні 2018 року, у розслідуванні брав участь у складі комісії від ТУ Держпраці у Вінницькій області.
Розпочато роботу над методичними рекомендаціями для викладачів предмета «Охорона праці».
Конкурси
На виконання наказу Департаменту освіти і науки облдержадміністрації від 22 лютого 2018 р. № 89 «Про організацію І і ІІ етапів Всеукраїнських конкурсів фахової майстерності з робітничих професій серед учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти у 2017/2018 навчальному році», на базі ДНЗ «Вище професійно-технічне училище №7 м. Вінниці» проведено ІІ етап обласного конкурсу фахової майстерності з професії «Муляр».
У конкурсі брали участь учні з 8 закладів професійної (професійно-технічної) освіти, де здійснюється підготовка кваліфікованих робітників за професією «Муляр». Всі учасники конкурсу виявили високий і достатній рівень професійних знань, умінь та практичних навичок.
Відповідно до рішення журі ІІ етапу обласного конкурсу фахової майстерності визначено переможцями:
І місце – Куліша Олександра Анатолійовича, учня Вищого художнього професійно-технічного училища №5 м. Вінниці;
ІІ місце – Левицького Богдана Віталійовича, учня ДНЗ «Вище професійне училище №7 м. Вінниці»;
ІІІ місце – Насобкова Михайла Михайловича, учня ДПТНЗ «Хмільницький аграрний центр професійно-технічної освіти»;
ІІІ місце – Юр’єва Дмитра В’ячеславовича, учня ДНЗ «Вище професійне училище №7 м. Вінниці».
За якісну підготовку учасників ІІ етапу обласного конкурсу нагороджено почесними грамотами Департаменту освіти і науки облдержадміністрації майстрів виробничого навчання та викладачів спеціальних дисциплін закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
Куліш Олександр Анатолійович, учень Вищого художнього професійно-технічного училища №5 м. Вінниці здобув перемогу (ІІ місце) у ІІІ етапі Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності з робітничих професій серед учнів професійно-технічних навчальних закладів з професії «Муляр», який відбувся у м. Рівне.
У конкурсі брали участь викладачі суспільних дисциплін 8 закладів професійної (професійно-технічної) освіти області: ДПТНЗ «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг», ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище», ДНЗ «Вінницький центр професійно-технічної освіти технологій та дизайну, ДНЗ «Вінницький центр професійно-технічної освіти перереробної промисловості», ДПТНЗ «Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту», Вище професійне училище № 11 м. Вінниці, ДНЗ «Вище професійне училище № 7 м. Вінниці», ДНЗ «Браїлівський професійний ліцей».
На підставі протоколу журі за результатами конкурсу визначено переможцями:
І місце та «Гран-прі» – Бережок Світлану Михайлівну, викладача суспільних дисциплін ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище;
І місце – Заслоцьку Наталію Володимирівну, викладача суспільних дисциплін ДПТНЗ «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг».
ІІ місце – Побережник Анжеліку Вікторівну, викладача суспільних дисциплін ДНЗ «Вінницький центр професійно-технічної освіти технологій та дизайну»;
ІІ місце – Гандзій Олександру Володимирівну, викладача суспільних дисциплін ДНЗ «Вінницький центр професійно-технічної освіти перереробної промисловості»;
ІІІ місце – Ходюк Наталію Володимирівну, викладача суспільних дисциплін ДПТНЗ «Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту».
Дипломами учасників ІІІ етапу Конкурсу нагороджено:
Підкалюк Галину Михайлівну – викладача суспільних дисциплін, Вище професійне училище № 11 м. Вінниці;
Чорнату Лідію Йосипівну – викладача суспільних дисциплін, ДНЗ «Вище професійне училище № 7 м. Вінниці»;
Бомк Майю Анатоліївну – викладача суспільних дисциплін, ДНЗ «Браїлівський професійний ліцей».
Нагороджено Грамотами Департаменту освіти і науки:
Каспрука Геннадія Євгенійовича – викладача суспільних дисциплін, ДПТНЗ «Жмеринське вище професійне училище»;
Брицову Вікторію Василівну – викладача суспільних дисциплін, ДНЗ «Гніванський професійний ліцей імені двічі Героя Радянського Союзу
Р.Я. Малиновського»;
Мельничук
Оксану Михайлівну – викладача суспільних дисциплін, Зозівський професійний
аграрний ліцей.
Інформаційно-аналітичні матеріали Слічного Ю.О.
- Проведено 7 засідань творчих груп з розробки стандартів П(ПТ)О з 3 професій. З професії «Фотограф» найбільший вклад зробило ВЦПТОТД, з професії «Лісоруб» найбільший вклад зробили ВПУ№41 м. Тульчин та АЦПТО м. Хмільник. Спільно з НМЦ ПТО у Тернопільській області розробили стандарт з професії «Муляр». Проведений аналіз та надані пропозиції до оновлення проектів стандартів П(ПТ)О з 4 професій.
- Засідання творчих груп з підготовки до конкурсу професійної майстерності серед учнів ЗП(ПТ)О з професії: «Столяр будівельний».
- Проведення конкурсу професійної майстерності серед учнів ЗП(ПТ)О з професії: «Столяр будівельний».
- Оформлення підсумкової документації щодо конкурсів професійної майстерності серед учнів ЗП(ПТ)О з професії: «Столяр будівельний».
- Участь у роботі міжнародної конференції з упровадження елементів дуальної освіти у навчальний процес закладів П(ПТ)О у м.Козятин.
- Участь у роботі секції старших майстрів і заступників директорів з НВР з темою про організацію дуальної форми навчання у закладах П(ПТ)О. Слухачам були запропоновані найбільш корисні відомості для нашої системи освіти з досвіду застосування дуальної системи навчання у Німеччині, на основі матеріалів міжнародної конференції з упровадження елементів дуальної освіти у навчальний процес закладів П(ПТ)О у м.Козятин.
- Участь у роботі Державної експертної комісії з агропромислового профілю щодо аналізу запропонованих різними розробниками засобів електронного навчання з метою відбору на грифування МОН України. За зробленими нами зауваженнями та пропозиціями були намічені заходи з удосконалення деяких засобів електронного навчання.
- Участь у розробці електронних підручників з професій «Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування» та «Слюсар з ремонту автомобілів». Найбільш корисними були спільні розробки П(ПТ)О сільськогосподарського профілю та ВПУ сфери послуг.
- Проведення 2 нарад з питань впровадження у навчальний процес оновленої базисної структури загальноосвітньої підготовки та стандартів на основі компетенцій.
- Проведені засідання творчих груп з розробки навчальних планів і програм на основі компетенцій з 12 професійних напрямів.
- Участь у державній кваліфікаційній атестації у Михайловецькому ПАЛ, Заболотненському ВПУ№31, Крижопільському професійному будівельному ліцеї.
- Вивчення стану підготовки до нового навчального року у Гущинецькому ВПУ, Погребищенському ВПУ№42.
- Узагальнення замовлень ЗП(ПТ)О області на посібники Інституту професійної освіти.
- Участь в оновлені робочих навчальних планів відповідно до стандартів на основі компетенцій та оновленої базисної структури загальноосвітньої підготовки з різних професій, інтегрованих навчальних планів на ІІІ ступінь навчання.
- Підготовлена стаття у Вісник профтехосвіти з метою удосконалення навчального процесу за новими стандартами професійної освіти на компетентністній основі.
- Підготовка і проведення семінару (відкритого уроку) на базі ВПУ№42 м.Погребище.
- Розроблені пропозиції щодо стажування педпрацівників ЗП(ПТ)О.
- Узагальнені матеріали щодо впровадження у навчальний процес елементів дуальної форми навчання ЗП(ПТ)О області для Департаменту МОН України.
- Організація огляду-конкурсу з природоохоронної та екологічної роботи у ЗП(ПТ)О.
- Підготовлені матеріали на Раду НМЦ ПТО з вивчення передового педагогічного досвіду.
- Підготовлені матеріали щодо Навчально-практичних центрів Вінницької області для Департаменту МОН України.
Впровадження елементів дуальної форми навчання у 2018 році
№ з/п | Назва закладу освіти, що впроваджує дуальну форму навчання | Перелік професій за дуальною формою навчання | Наявність затвердженого МОН робочого навчального плану за дуальною формою навчання | Кількість навчальних груп та кількість здобувачів освіти за дуальною формою навчання | Перелік залучених до впровадження дуальної форми навчання підприємств |
1 | ДПТНЗ «Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту» | Електромонтер контактної мережіСлюсар з ремонту рухомого складу. Помічник машиніста тепловоза. Помічник машиніста електровоза (на базі 11 класів) | Навчальні плани, затверджені МОН, є для кожної з вказаних професій | По одній групі для кожної вказаної професії (гр.№1 – 30 учнів, №28-32 учня) | Регіональні філії ПАТ «Укрзалізниця» |
2 | ДПТНЗ «Вінницьке МВПУ» | Агент з постачання. Продавець продовольчих товарів.( з елементами дуального навчання) | – | 5 (129 учнів) | ФОП «Дегтярюк» ФОП «Вихристюк» ТОВ «РітейлІнвест Груп» |
3 | ДНЗ «Вище професійне училище №7 м. Вінниці» | Лицювальник-плиточник Офіціант | Затверджено МОН України 10.07.2018 р. Затверджено МОН України 10.07.2018 р. | група №3, 24 учня група №37, 24 учня | ПБМП Фірма «Сфера» м. Вінниця ТОВ «БМУ-2 ЛТД» м. Вінниця Ресторан-готель «Оптіма Вінниця» ФОП Шелест Р.П. ресторан “Шахерезада” м. Вінниця |
4 | ВХПТУ№5 | Муляр, електрогазозварник | – | 1 група, 27 учнів | БМП «БМУ№2», ТОВ «Сервіс» м. Вінниці |
5 | ДНЗ «Гущинецьке ВПУ» | Тракторист-машиніст с/г виробництва | – | 2 групи (всього 30 учнів) | ТОВ «Краснянське СП Агромаш», ТОВ «Хмільницьке», ТОВ «Агромаш «Калина»» |
6 | ДО «Заболотненське ВПУ №31 ім. Д.К.Заболотного» | 1.Єгер;Лісник 2.Слюсар з ремонту с/г машин та устаткування; Тракторист – машиніст с/г виробництва; Водій автотранспортних засобів | – | 2 групи по 25 учнів 1 група 25 учнів | Вінницький облагроліс ПрАТ ПК «Поділля» |
7 | ДПТНЗ «Мазурівський аграрний центр професійно-технічної освіти» | «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва» | – | 2 (Група №11 – 23 учня, Група №12 -22 учня) | СФГ «Нива 22» |
8 | Теплицький професійний аграрний ліцей Вінницької області | Тракторист-машиніст с/г виробництва | – | 1 (24 учні) | ТОВ Теплицький відгодівельний комплекс |
Навчально-практичні центри Вінницької області
Область Вінницька | Повна назва закладу професійної (професійно-технічної) освіти | Повна назва навчально-практичного центру (професії) | Адреса навчально-практичного центру | Електронне посилання за яким можна дізнатись інформацію про навчально-практичний центр |
Вище художнє професійно-технічне училище №5 м. Вінниці | НПЦ з професії «Монтажник санітарно-технічних систем і устаткування» | 21034 м. Вінниця, вул.. Лебединського, 13 (0432) 27-05-73 | vhptu5.vn.ua | |
НПЦ з професії «Маляр, реставратор декоративно-художніх фарбувань» | ||||
ДПТНЗ Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище | НПЦ сучасних it технологій з професій: «Електромеханік із ремонту та обслуговування лічильно-обчислювальних машин», «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення», Монтажник інформаційно-комунікативного устаткування» | м. Вінниця, вул. Стрілецька, 5,тел.(факс) 61-23-32 | vmvpu.vn.ua | |
ДНЗ ВПУ №7 м.Вінниці | НПЦ «Снєжка» з професій: «Маляр», «Штукатур», «Опоряджувальник будівельний», «Столяр» | 21022, м. Вінниця, вул.. Київська, 118 Т. 67-04-70 | vinvpu7.vn.ua | |
ДНЗ Барський професійний будівельний ліцей | Регіональний навчально-практичний будівельний центр з професії «Монтажник систем утеплення будівель» | 23000, Вінницька обл., м. Бар вул. Григоровичів Барських, 5 Т. (241) 2-20-44 | barbud.vn.ua | |
ДНЗ Гущинецьке вище професійне училище | НПЦ «Щедра нива» з професії «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва» | 22434, с. Гущинці, Калинівський район, код (233) 3-64-33 | vpu-32.vinnitsa.com | |
ДПТНЗ Вінницьке вище професійне училище сфери послуг | НПЦ з професій: «Швачка». «Кравець». «Закрійник» | 21029, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 145, т. 51-34-28 | vvpusp.ho.ua | |
ДПТНЗ Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту | НПЦ з професій: «Помічник машиніста електровоза», «Помічник машиніста тепловоза», «Монтер колії» | 22100, м. Козятин, вул. Катукова,44 код (242) 2-00-65 | vpuzt.com.ua | |
ВПУ № 42 м. Погребище | НПЦ Сучасних агротехнологій з професії «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва» | 22200 м. Погребище, вул. Ракитна, 12 код (246) 2-13-11 | vpu-42.com | |
ПТУ №14 смт.Вороновиця Вінницького району | НПЦ з професії «Бджоляр» | 23252, смт. Вороновиця, вул. Гагаріна, 3, т. 58-76-73 | ptu14. vn.ua | |
Комаргородське вище професійне училище | Багатопрофільний НПЦ з професій: «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва» «Електрогазозварник» | 24101, с. Комаргород, Томашпільський район код (248) 4-63-33 | Komargorodpal.esy.es | |
До кінця 2018 року планується відкрити: | ||||
ДНЗ Немирівський професійний ліцей | НПЦ з професій: «Електрозварник ручного зварювання», «Електрозварник на автоматичних і напівавтоматичних машинах», «Зварник» | 22800, м. Немирів, вул. Ліцейна, 1 код (231) 2-23-20 | Npl.zz.mu | |
ДНЗ ЦПТО №1 м. Вінниці | НПЦ механічної обробки металу | 21002 м. Вінниця, вул. Зулінського, 27, т. 50-98-64 | dnzcpto1.vn.ua | |
Теплицький професійний аграрний ліцей | НПЦ з професії «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування» | 23800, м. Теплик, вул. Воронцова, 1 код (253) 2-11-64 | teplik-pal.inf.ua |
Інформаційно-аналітичні матеріали Шуліки Н.І.
Підсумки атестації 2017-2018р
Під час засідання атестаційної комісії було розглянуто атестаційних матеріалів:
326 – загальна кількість пед..працівників що атестувались в навчальних закладах.
93 на відповідність раніше присвоєних кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії» та педагогічних звань «старший викладач», «викладач – методист», «майстер виробничого навчання II категорії», «майстер виробничого навчання I категорії»;
80 на присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії» та педагогічних звань «старший викладач», «викладач – методист», «старший вихователь», «майстер виробничого навчання II категорії», «майстер виробничого навчання I категорії».
Присвоїти
– кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» 23 педагогічним працівникам;
– кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» та педагогічне звання «старший викладач» 7 педагогічним працівникам;
– педагогічне звання «старший викладач» 9 педагогічним працівникам;
– педагогічне звання «викладач – методист» 16педагогічним працівникам;
– педагогічне звання «майстер виробничого навчання II категорії» 14педагогічним працівникам;
– педагогічне звання «майстер виробничого навчання I категорії» 9 педагогічним працівникам;
– кваліфікаційну категорію «спеціаліст I категорії» 2 методистам НМЦ ПТО у Вінницькій області.
Відповідність
– раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії» 23педагогічних працівників;
– раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії» та педагогічному званню «старший викладач» 14 педагогічних працівників;
– раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії» та педагогічному званню «викладач – методист» 18 педагогічних працівників;
– раніше присвоєному педагогічному званню педагогічногозвання «старший вихователь»1 педагогічний працівник
– раніше присвоєному педагогічному званню «майстер виробничого навчання II категорії» 12 педагогічних працівників;
– раніше присвоєному педагогічному званню «майстер виробничого
навчання I категорії» 25 педагогічних працівників;
Інформаційно-аналітичні матеріали Короленко Л.С.
Діяльність психологічної служби ЗП(ПТ)О у 2017-2018 навчальному році
Психологічна служба системи освіти України – важлива частина цілісної системи освіти, яка поєднує в собі науковий, прикладний, практичний та організаційний аспекти.
У системі освіти України відповідно до статті 76 Закону «Про освіту» діє психологічна служба, що забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного розвитку здобувачів освіти, мотивів їх поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, гендерних та інших індивідуальних особливостей, сприяє створенню умов для виконання освітніх і виховних завдань закладів освіти. Метою діяльності психологічної служби є сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти.
Діяльність психологічної служби системи освіти України здійснюється практичними психологами, соціальними педагогами, методистом та директором навчально-методичного центру ЗП(ПТ)О.
На кінець 2017 – 2018 навчального року кількість фахівців психологічної служби становила 53 особи. Із них: практичні психологи – 30, соціальні педагоги – 23, методист – 1 особа
За узагальненими даними, у 2017-2018 н.р. забезпеченість практичними психологами у ЗП(ПТ)О (у ставках) становить 28,5 , що складає 92% від загальної потреби, соціальних педагогів – 22 ставки, тобто 74 відсотка.
Маємо зазначити, що показник забезпеченості ЗП(ПТ)О посадами соціальних педагогів значно нижчий від показника забезпеченості посадами практичних психологів.
Забезпеченість кабінетами практичних психологів в цілому становить: повністю забезпечено ( два приміщення) – 12,6%, частково забезпечено (одне приміщення) – 58,1%, пристосоване приміщення – 19,7%, суміщені – 9,6%, відсутні кабінет – 0%.
Маємо зазначити, що показник забезпеченості кабінетами соціальних педагогів значно нижчий : окреме приміщення – 39,1%, суміщені – 56,5%, відсутні кабінет – 4,3%.
Варто зазначити, що забезпеченість кабінетами потребує покращення відповідно до чинних вимог.
Отже, керівникам у новому навчальному році необхідно вжити заходів щодо забезпечення навчальних закладів працівниками психологічної служби, та ввести відповідно до потреб додаткові посади зазначеної категорії педагогічних працівників.
Діяльність психологічної служби спрямована на вирішення соціально-значущих проблем учасників навчально-виховного процесу. У зв’язку з цим, методист-психолог НМЦ ПТО у Вінницькій області організовує просвітницьку роботу та проведення спеціальних занять, семінарів, тренінгів, де б надається інформація про нормативно-правові засади професійної діяльності, а також діяльність працівників психологічної служби та їх роль у забезпеченні високої ефективності освітніх реформ.
У 2017-2018 н.р. для практичних психологів та соціальних педагогівпроведено:
5 обласних семінарів; 45 засідань – в рамках роботи методичного об’єднання працюють творчі групи за географічним розташуванням
Проаналізувавши звернення до фахівців психологічної служби, можемо дійти висновку про актуальність питання вікових та індивідуальних особливостей розвитку дітей, самооцінки (18,3%), стосунків із однолітками (18,34%), готовності до навчання та труднощів у навчанні (21,86%), самовдосконалення, розвитку власних здібностей і компетенцій (23,36%), готовності до подолання складних життєвих ситуацій (25,69%).
Звертаючи увагу на звернення як викладачів, так і дітей та батьків (30,55%), можемо дійти висновку, що сьогодення вимагає формування свідомого і відповідального ставлення зростаючої особистості до побудови власної освітньої і майбутньої професійної траєкторії.
У зв’язку із зростанням соціальної та психологічної напруги навколо теми підліткових суїцидів і наявності небезпечних “груп смерті” в соціальних мережах надважливими є психологічна безпека дітей в Інтернет-просторі (5,95%) та профілактика суїцидальних нахилів у дітей. Психологічна служба освіти протягом 2017-2018 н.р. надавала повноцінну психологічну та соціальну допомогу кожному учню, який опинився в складній життєвій ситуації та перебуває в деструктивному середовищі, допомагала батькам таких дітей.
За даними практичних психологів та соціальних педагогів значна кількість батьків та педагогів турбуються щодо надання повноцінної освіти дітям із особливими освітніми потребами.
Зміст та основні завдання участі психологічної служби системи освіти з питань впровадження інклюзивного навчання визначено низкою нормативно-правових документів, зокрема, Постановою КМУ від 15. 10. 2011 № 872 “Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах”, Постановою КМУ від 14. 02. 2017 № 88 “Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджетну місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами”, Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011р. № 872. У навчальних закладах здійснюється психолого-педагогічне супроводження дітей з особливими освітніми потребами.
Визначаючи основні завдання на 2018-2019 н. р., практичним психологам і соціальним педагогам рекомендовано звернути особливу увагу на проблеми психологічного і соціального супроводу всіх учасників навчально-виховного процесу в умовах інклюзивного навчання.
Вищезазначеними документами передбачено також організацію корекційної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами вчителями-дефектологами та практичними психологами. З огляду на це, звертаємо увагу на недопущення покладання адміністрацією навчальних закладів на практичних психологів обов’язків, що не належать до їх професійної компетентності, розмежовуючи проведення корекційно-розвиткових занять практичними психологами та вчителями-дефектологами. Питання психологічного і соціального супроводу дітей перебуває на суміщенні функцій багатьох фахівців, а тому не можуть бути віднесені до сфери професійної діяльності лише одного з них.
Практичний психолог в інклюзивному середовищі формує психологічну готовність учасників навчально-виховного процесу (учнів, батьків, вчителів, представників адміністрації) до взаємодії з дитиною з особливими освітніми потребами.
Така психологічна готовність формується через проведення тренінгових занять, лекторіїв, семінарів, консиліумів, виступів тощо, зміст яких спрямовано на подолання упередженого ставлення до дітей з особливими потребами, руйнування міфів і стереотипів, стигматизації та дискримінації.
Соціально-педагогічний супровід базується на створенні сприятливих умов для взаємодії учнів з соціальним середовищем із метою попередження виникнення або усунення вже існуючих дестабілізуючих факторів та формування стійкості до ситуацій дезадаптації.
0 Коментарів