Положення про дуальну форму здобуття професійної (професійно-технічної) освіти

Конкурентноспроможність будь-якої держави на світовому ринку та якість життя її населення напряму залежить від рівня професійної підготовки кадрів. Одним із провідних світових лідерів у сфері підготовки кваліфікованих кадрів на сьогодні виступає Європейський Союз, який завдячує цьому дуальній системі професійної освіти і навчання.

Термін «дуальна система» (від лат. dualis – подвійний) був введений у педагогічну термінологію в середині 60-х років минулого століття у ФРН – як нова, більш гнучка форма організації професійного навчання. Дуальність як методологічна характеристика професійної освіти передбачає узгоджену взаємодію освітньої та виробничої сфери з підготовки кваліфікованих кадрів певного профілю в рамках організаційно-відмінних форм навчання.

Основне завдання упровадження елементів дуальної форми навчання – усунути основні недоліки традиційних форм і методів навчання майбутніх кваліфікованих робітників, подолати розрив між теорією і практикою, освітою й виробництвом, та підвищити якість підготовки кваліфікованих кадрів із урахуванням вимог роботодавців у рамках нових організаційно-відмінних форм навчання.

ПОЗИТИВНІ ПОКАЗНИКИ ДУАЛЬНОЇ ОСВІТИ

  • організація співпраці політиків, бізнесу, соціальних партнерів;
  • розробка законодавчого підґрунтя для визнання національних стандартів якості професійної освіти;
  • навчання учнів під час трудової діяльності;
  • залучення кваліфікованого персоналу з виробництва до педагогічної діяльності (інструктори, викладачі);
  • здійснення інституційних досліджень і консультування (моніторинг якості надання освітніх послуг у сфері професійної освіти, оновлення освітніх стандартів);
  • врахування конкретних запитів підприємств до змісту та якості професійної освіти.

Саме тому необхідно сприяти подальшому розвитку експорту елементів дуальної форми підготовки кваліфікованих кадрів та прискорити запровадження її елементів у систему професійної (професійно-технічної) освіти України.

Упродовж 2015-2017 років здійснювався експеримент з організації навчально-виробничого процесу з елементами дуальної форми навчання на базі Вищого професійного училища №33 м. Києва (професія «Кухар»), Вищого професійного художнього училища м. Львова (професія «Маляр»), Вищого професійного училища машинобудування м. Запоріжжя (професія «Токар»).

Відбувся перший випуск трьох експериментальних груп, який засвідчив позитивні результати упровадження елементів дуальної форми навчання: високий рівень працевлаштування – до 97%, підвищення якості професійної підготовки на 12-17%, додаткові фінансові надходження – до 50 тисяч гривень у кожному ПТНЗ, зменшення витрат на комунальні послуги та витратні матеріали, більш стійка та взаємовигідна співпраця з роботодавцями.

ПІДСТАВИ ДЛЯ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ДУАЛЬНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ

ОСНОВНІ ЗМІНИ, ЯКІ ВІДБУЛИСЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ВИРОБНИЧОГО ПРОЦЕСУ ПРИ ЗАПРОВАДЖЕННІ ЕЛЕМЕНТІВ ДУАЛЬНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ

  • зміна співвідношення навчального часу: теоретичне навчання – 30%, виробниче навчання та виробнича практика – 70% навчальних годин;
  • упровадження блочно-модульної побудови навчального процесу: опанування базового модуля на базі закладу освіти, а потім чергування: модуль теорії (1-2 тижні) на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти / модуль практики (4-8 тижнів) на базі підприємств, установ, організацій;
  • оцінювання результатів навчання – відповідно до реальних показників професійної підготовки, підтвердженої в умовах виробництва.

ПЕРСПЕКТИВИ УПРОВАДЖЕННЯ ДУАЛЬНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ У 2017-2020 РОКАХ

  • у 2017-2018 навчальному році розпочали впровадження елементів дуальної форми навчання 52 заклади професійної (професійно-технічної) освіти в 25 регіонах за 54 професіями;
  • внесено зміни до змісту освіти та графіка навчально-виробничого процесу відповідно до запитів роботодавців з урахуванням вимог державних стандартів з конкретних робітничих професій;
  • розроблено 19 проектів освітніх стандартів на основі компетентнісного підходу та блочно-модульної побудови навчального процесу;
  • розпочато тісну співпрацю із роботодавцями з метою розширення кількості закладів професійної (професійно-технічної) освіти, переліку професій для упровадження елементів дуальної форми навчання у 2018-2019 н.р. у понад 100 закладів освіти та збільшення переліку робітничих професій, за якими здійснюється підготовка з елементами дуальної форми навчання.

ПЕРЕЛІК ЗАКЛАДІВ ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ ДЛЯ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ДУАЛЬНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ

1. ДПТНЗ «Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту»

  • Електромонтер контактної мережі
  • Слюсар з ремонту рухомого складу
  • Помічник машиніста електровоза
  • Помічник машиніста тепловоза
  • Провідник пасажирського вагона

2. ДНЗ «Вінницький центр професійно-технічної освіти технологій та дизайну»

  • Перукар (перукар-модельєр)
  • Манікюрник
  • Кравець
  • Закрійник
  • Флорист
  • Оформлювач вітрин, приміщень, будівель

3. ДПТНЗ «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг»

  • Кухар
  • Кондитер
  • Майстер ресторанного обслуговування

4. ДНЗ «Центр професійно-технічної освіти»

  • Огранувальник алмазів у діаманти
  • Ювелір-монтувальник

5. ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище»

  • Продавець продовольчих товарів
  • Агент з постачання

6. Вище художнє професійно-технічне училище №5

  • Муляр
  • Електрогазозварник
  • Штукатур
  • Лицювальник-плиточник

7. ДНЗ «Вище професійно-технічне училище №7 м. Вінниці»

  • Лицювальник-плиточник
  • Швачка
  • Офіціант

8. Вище професійно-технічне училище №11 м.Вінниці

  • Слюсар-електрик з ремонту електроустаткування

9. ДНЗ «Барський професійний будівельний ліцей»

  • Електрогазозварник

10. ДНЗ «Крижопільський професійний будівельний ліцей»

  • Апаратник варіння утфелю

11. ДПТНЗ «Мазурівський аграрний центр професійно-технічної освіти»

  • Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва

12. Заболотненське вище професійне училище №31 ім. Д.К. Заболотного

  • Єгер
  • Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування
  • Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва
  • Лісник

13. ДНЗ «Гущинецьке вище професійне училище»

  • Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування
  • Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва

14. Комаргородське вище професійне училище

  • Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування
  • Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва
  • Волій автотранспортних засобів

15. ДПТНЗ «Хмільницький аграрний центр професійно-технічної освіти»

  • Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва
  • Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування

16. ДНЗ «Професійний ліцей сфери послуг м. Хмільник»

  • Офіціант

17. Вище професійне училище №41 м.Тульчин

  • Лісник

18. Теплицький професійний аграрний ліцей

  • Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування
  • Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва
  • 19. Вище професійне училище №42 м. Погребище
  • Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва

20. Кузьминецький професійний аграрний ліцей

  • Кухар
  • Кондитер

21. ДПТНЗ «Жмеринське вище професійне училище»

  • Слюсар з ремонту рухомого складу
  • Помічник машиніста електровоза
  • Провідник пасажирського вагона
  • Електромонтер контактної мережі

22. Професійно-технічне училище №14 смт Вороновиця

  • Бджоляр